Observaties

Er was zoals verwacht veel goede fotografie te zien. Er was echter ook veel 'kunst' te bekijken die het naar mijn stellige indruk vooral moet hebben van een ietwat geforceerde creativiteit, die de fotografische mogelijkheden steeds verder verwijderen van wat ik 'fotografie' noem. Daar zijn mooie experimenten bij, die van foto's prachtige hebbedingetjes maken; denk aan de in zwang zijnde polaroid-achtige foto's (van Impossible Project, Fuji Instax en hoe ze verder mogen heten) of aan op acetaat gedrukte opnamen. Net als vorig jaar waren er echter ook kunstuitingen waar je met schouderophalen aan voorbij liep, een kunstje is geen kunst, inspiratie is niet hetzelfde als kwaliteit. Een enkele galeriehouder had zichtbaar tijd over en bezoekers te kort.

Net als vorig jaar was er verbale gymnastiek waarmee de afdruktechniek moest worden weergegeven. Tip: zorg vooral dat het woord 'archival' in de beschrijving voorkomt.

Trendjes: bruine lijsten, gevouwen en weer ontvouwen foto's (wel handig, een grote map op A2-formaat wordt overbodig), cyanotypieën (of andere in bedenkelijke chemicaliën gemaakte blauwdrukken), allerhande montages op textiel, los in de lijst gemonteerde foto's...

Weinig gezien: klassieke passe-partouts.

Hieronder enkele fraaie voorbeelden, gemend met fronswekkende kunstuitingen.

origami van Nathaniel Tremors, Venus of Truson (prehistoric, photogrammic Original), unique photographic print, 160x115 cm, galerie Stigter van Doesburg
origami van Adam Jeppesen, AR-Chalten IV, 2015, Archival Inkjet Print on Folded Ricepaper, 142x112 cm, edition of 5, Galerie Van der Mieden
Polaroids van Roger Ballen
Ruth van Beek, galerie Ravestijn; steeds verder van fotografie verwijderd... Van Beek werkt vanuit pagina's uit oude fotoboeken, waar ze geverfd papier aan toe voegt. Fotografeer je dan nog?
kleine afdrukken op textiel van Camille Vivier, Galerie für Moderne Fotografie
meer polaroids, van Miles Aldridge, Galerie Alex Daniëls - Reflex Amsterdam
Zonde om zo'n ding weg te gooien... dus... projecteer je verfvlekken op de muur en op je gasten.
Esther Vonplon, Untitled, Arktis, 2016; uit de serie 'Wie Viel Zeit bleibt der Endlichkeit', 35x43 cm, Carbon Ink Print on Awagami Paper. Galerie Kahmann.

Fotografie...

Hieronder vondsten die meer passen bij een conservatief 'straight photographer'...

Meteen bij binnenkomst fantastische opnamen uit de serie Rooms van kunstenaar Hans op de Beeck, Galerie Ron Mandos. Rooms is een serie van tien foto's uit 2017, Lambda Print mounted on Dibond and covered with Plexiglas, 180 × 110 cm. De foto's van Op de Beeck zijn tezamen met vele andere kunstwerken te vinden én te downloaden met een breedte van 2500 pixels van zijn site, een bezoek kan ik aanbevelen. Opmerkelijk: Op de Beeck stelt zijn opnamen ter beschikking onder de Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Elina Brotherus, Galerie Camara Oscura Galeria de Arte, rechts La Saône 3, digital photographic print, Museo Silver Rag paper, Dibond, 80x100cm. Links: Piscine, 70x104 cm. Uiterst links topographics van Johann Ryno de Wet, Archival pigment photographic print.
Evgenia Arbugaeva, The Photographers' Gallery, met de prachtige serie Amani.
Awoiska van der Molen, Purdy Hicks Gallery, dit keer met foto's de minder 'duister' zijn dan die we van haar gewend zijn.
Bastiaan Woudt, galerie Kahmann, met vooraan Nude in Grain, 2017, Archival pigment print, 90x120 cm.
Plaat met boek Selected Works: 1973-1981 Limited Edition van Stephen Shore, een beetje verstopt in een nisje. "Limited Edition clothbound book with tipped-on C-print in custom walnut frame, signed and numbered by the artist. Inquire about price." Dat laatste durfde ik niet, een illusie is ook wat waard.
Vooraan Polly Tootal met enkele topographics. We spraken haar assistente, die vertelde 1) dat Polly bestaand licht gebruikt (zie opmerking bij Unseen 2016); 2) dat Polly nog geen boek heeft geproduceerd. We hebben aangegeven dat zulks tijd wordt. Daarnaast: opname van Marta Zgierska.
Zwartwit-topographic-achtige foto's van Anne Rearick, Galerie Clémentine de la Féronnière, een beetje weggestopt in een hoekje. Uit de serie Idaho Shameless Hotel, Kuna, 2016. Silver hand-printed, 30x40 cm.
Het Ketelhuis met exposities van dertien 'pioneering collectives', veel minder interessant dan vorig jaar toen er nog gewoon galeries stonden...
... en de drukke boekenmarkt. Veel kleine uitgaven, zover ik kan beoordelen, weinig 'middle-of-the-road' boeken.
Als toetje was er buiten - letterlijk en figuurlijk in een broeikas - een expositie van analoge opnamen van en door jong modegevoelig publiek: Analogue (Back) in Fashion. Ter plekke gemaakt, ter plekke ontwikkeld en geëxposeerd.