Er was zoals verwacht veel goede fotografie te zien. Er was echter ook veel 'kunst' te bekijken die het naar mijn stellige indruk vooral moet hebben van een ietwat geforceerde creativiteit, die de fotografische mogelijkheden steeds verder verwijderen van wat ik 'fotografie' noem. Daar zijn mooie experimenten bij, die van foto's prachtige hebbedingetjes maken; denk aan de in zwang zijnde polaroid-achtige foto's (van Impossible Project, Fuji Instax en hoe ze verder mogen heten) of aan op acetaat gedrukte opnamen. Net als vorig jaar waren er echter ook kunstuitingen waar je met schouderophalen aan voorbij liep, een kunstje is geen kunst, inspiratie is niet hetzelfde als kwaliteit. Een enkele galeriehouder had zichtbaar tijd over en bezoekers te kort.
Net als vorig jaar was er verbale gymnastiek waarmee de afdruktechniek moest worden weergegeven. Tip: zorg vooral dat het woord 'archival' in de beschrijving voorkomt.
Trendjes: bruine lijsten, gevouwen en weer ontvouwen foto's (wel handig, een grote map op A2-formaat wordt overbodig), cyanotypieën (of andere in bedenkelijke chemicaliën gemaakte blauwdrukken), allerhande montages op textiel, los in de lijst gemonteerde foto's...
Weinig gezien: klassieke passe-partouts.
Hieronder enkele fraaie voorbeelden, gemend met fronswekkende kunstuitingen.
Hieronder vondsten die meer passen bij een conservatief 'straight photographer'...