Tim Walker: The Garden of Earthly Delights

Stel je voor dat je als modefotograaf een vrije opdracht krijgt met een ongelimiteerd budget. Maak een serie, is de enige beperking. Tim Walker kon zich in 2015 helemaal uitleven op het drieluik De Tuin der Lusten van de 15de-eeuwse Nederlandse meester Jheronimus Bosch, die hem al een tijd boeide. De opdracht kwam van de Zwitserse kunstverzamelaar Nicola Erni en het resultaat hangt nog tot en met 25 februari 2018 in het Noordbrabants Museum in Den Bosch. Met de Fotofilosofen van de Culemborgse Fotoclub Lek en Licht bezochten we de expositie.

 

▲ Uitgangspunt voor deze expositie is natuurlijk het werk Tuin der lusten in het Prado in Madrid. Afbeelding in hogere resolutie van 2,952 × 1,574 pixels hier, public domain.
De meeste auteurs zijn het erover eens dat de schilder hier de zondigheid van de mensheid aan de kaak stelt. Volgens de laatste inzichten zou het hier gaan om een ‘schijnparadijs’, waarin de mensheid zich waant in een situatie zoals die bestond voor de zondeval, zonder besef van gevaar en zonder kennis van goed en kwaad.
Een rijke bron voor setdesigner en fotograaf... Aan slangen, mossels, oren, dolken en erotische verwijzingen geen gebrek in deze expositie.
▲ Eén van de opstellingen in de Philipszaal. In de hoek zien we de attributen die Shona Heath maakte voor de foto links: Grace Bol, Sam Collet and Anna Cleveland, velvet peach, BlackBerry and horse chestnut, 2015. Rechts de foto Cierra Skye, Anna Cleveland, Guinevere van Seenus, owl & die, 2015, 210 x 170 cm, pigment druk op gesso ge-coat linnen, The Nicola Erni Collection.
De modellen dragen, áls ze iets aan hebben, stukken van Valentino Couture. Walker koos voor de herfst/wintercollectie van 2015 omdat die geïnspireerd was op de renaissance schilderkunst uit Rome. Daarnaast zou de ollectie overeenkomsten vertonen met de kleding op het schilderij De Aanbidding der Koningen van Bosch (Adoration of the Magi) in het Prado, Madrid. Tja, als je het wilt zien...
 
▲ Discussie over twee versies van een setting. Hier valt op dat de kunstenaar een extreem vertekenend objectief heeft gebruikt, mogelijk een fisheye; zie de lijn van de hoek van de kamer en van de deur, naarmate die naar de rand van het beeld verhuist. Kijk voor enkele foto's van Walker in hogere resolutie op de perspagina van het Noordbrabants Museum.
 
▲ De makers van de tentoonstelling en de marketeers van het museum hebben niets te veel gezegd. Guinevere van Seenus reclines nude with giant cherry and snake, 2015, is met gemak vijf meter lang. Deze foto's gaan over de grens van wat met een analoge fotocamera goed kan worden weergegeven. We hebben discussie over de concurrentie die structuur in stoffen aangaat met de korrel van de gebruikte film. Sommige opnamen ogen desondanks erg scherp, andere wat vager door beperkingen in optiek en emulsie. Links mossels en een hagedis.
 
▲ Detail van de bovenrand van de vorige foto, met weerspiegeling van de spots. De vlekken rondom de hotspots geven de behandeling van de foto met gesso weer. Het productieproces van de enorme prints wordt uitgelegd op Factum Arte (aanbevolen).
Bosch hillock with lily of the valley, 2015, het 'eiland' van setdesigner Shona Heath dat gebruikt is voor Cierra Skye on Bosch hillock in Valentino cape, 2015. Shona Heath ontwierp de hele tentoonstelling.
 
▲ In deze tentoonstelling worden de modellen uitgebreid genoemd. De foto links heet bijvoorbeeld:  Connor Newall, Isaac Neal, Guinevere van Seenus, Sam Collet, Jelle Haen, Cierra Skye, Maarten Convens, Anna Cleveland, Melanie Gaydos, Yana Dobroliubova, Grace Bol, Anne Lise Maulin, drawing room gathering, 2015.
De foto rechts is Melanie Gaydos, amber serpent, ear and dagger, Valentino dress, 2015.
De opstelling in het midden is gemaakt voor Maarten Convens in pink castle bubble fantasy, zie volgende foto▼
 
De fotoshoot duurde vijf dagen en vond plaats in Eglingham Hall in Northumberland, een locatie waar Walker kennelijk vaker modeopnamen maakt. De foto's laten sporadisch iets van de kamers van het gebouw zien, steeds met de bolvormige vertekening die doet denken aan een fisheye, zie bijvoorbeeld de gordijnen in de foto hierboven.
Maarten Convens in pink castle bubble fantasy, 2015, 350 x 280 cm, pigment print on gesso coated linen, Nicola Erni Collection. Vergis je niet in het formaat, de personen staan op enige afstand van de foto. Je ziet hem ook tegen de rechterwand in de hoek van de zaal: ▼
 
▲ De zaal waar de vergelijking plaatsvindt: wat is er van de werken van Tim Walker terug te vinden in De Tuin der Lusten van Bosch? Vind de slang...!
 
▲ In het Noordbrabants Museum hangt ook de druk bezochte expositie Loving Vincent. Dat is de titel van is de eerste geschilderde animatiefilm ter wereld. Meer dan 125 kunstenaars schilderden in de stijl van Vincent van Gogh 65.000 frames. Aardig voor een fotograaf om deze schilderijen te bekijken. Ze zijn minder geposeerd en hebben meer van een momentopname, een oogopslag of een 'betraptheid' die je in een schilderij nooit ziet.
 
▲ Nou nog eentje dan: dit is voor het eerst dat ik 'bokeh'-ringetjes in een schilderij zie... ;-)