27 mei 2016
Ik bezocht in het gezelschap van G en J de tentoonstelling Stil Leven van Stephan Vanfleteren en Armando in het Museum Oud Amelisweerd te Bunnik. Nog te bekijken tot en met 18 september 2016.
In deze bespreking ligt de nadruk uiteraard op de expositie van Vanfleterens werk, dat samenhang vertoont met dat van Armando en met (de geschiedenis van) het landgoed Amelisweerd. Stil Leven en de dood vallen hier samen.
Je gaat naar deze tentoonstelling om verschillende redenen: Vanfleterens nieuwe werk, Armando's gedichten, sculpturen en doeken, het behang van het pand dat complete stripverhalen laat zien en het landgoed. De ménage à trois van Vanfleteren, Armando en landhuis/landgoed is soms wat ver gezocht; ik vermocht tenminste niet steeds de verbanden te doorzien of als vanzelfsprekend te herkennen. Enkele foto's lijken wat te eenvoudige reproducties te zijn van plataanschors of van in een boom gekerfde tekst. Toch is het een aangename, wat mysterieuze mix van expressies en ervaringen.
De foto-expositie is klein te noemen, ik heb mensen gesproken die teleurgesteld waren. Verwacht geen oeuvre-overzicht en zeker geen klassieke Vanfleteren-portretten. Je gaat hier dus niet naar toe omdat je Vanfleteren-fan bent, maar omdat je dat óók bent. Combineer je bezoek aan het pand met fietsen of lopen in het park, luieren langs de oevers van de Kromme Rijn, een picknick of wat eten in één van de uitspanningen. Bij mooi weer is een topdag gegarandeerd.
En als Vanfleteren besluit alsnog zijn Atlantik Wall te exposeren.... graag!
- Stil Leven van Stephan Vanfleteren en Armando in het Museum Oud Amelisweerd in Bunnik
- Nog te bekijken tot en met 18 september 2016
- Goed te bereiken met OV; bushalte Oud Amelisweerd op 400 m, maar fietsen is leuker
- Museumkaart geldig + €2 toeslag
- Traplift tot op zolder
- Kluisjes voor bagage
- Fotograferen toegestaan - zonder flits of statief
- Entree, catering, toiletten in het naastgelegen koetshuis. Daar zijn ook enkele boeken van Vanfleteren te koop
Rake beschrijving. Ik was er ook op een zonnige dag. Ik vraag me af of je anders kijkt als het een regenachtige dag is of als je een uitleg krijgt van een van de vrijwilligers van het museum.
@Arno: Hallo Arno, vermoedelijk wel; de vrijwilligers geven een toelichting, als je geïnteresseerd bent of vragen hebt. Aardige mensen trouwens. Mis vooral de brochure niet, waarin Vanfleteren een toelichting geeft. Er is ook een rondleiding, maar dat is dan weer een 'officieel' programma-onderdeel.
Zoals Arno al zo mooi verwoorde een rake omschrijving cq beschrijving van een bijzondere tentoonstelling. Ik was er op een dag dat er volop zon was. Het daardoor aanwezige licht die door de ramen scheen had voor mij een enorm effect. Prachtige schaduwen die vrij spel hadden in het mooie gebouw en de tentoonstelling. Wellicht moet maar eens terug gaan op een regenachtige dag. Spannend om te ervaren wat dan het licht met mij doet.
Ik beveel deze bijzondere tentoonstelling dan ook in een levendige stilte warm aan.
Hoi Kees,
Zoals gewoonlijk weer heel apart hoe verschillend de opnames en standpunten zijn in ons kleine groepje (al heb ik de foto's van Gerrit nog niet gezien, maar die zijn ongetwijfeld anders). Al bewandelen wij met ons drieën hetzelfde gebouw en dezelfde route, er komen altijd afwijkende interpretaties tevoorschijn. Op één foto na, heb ik er geen genomen, die overeenkomt met de jouwe. Wel opvallend, dat mijn RAW bestanden, zonder dat ik aanpassingen heb gemaakt aan kleur en tint, warmer over komen. Ligt ongetwijfeld aan de camera's, al gebruikte jij hier hetzelfde merk als ik, dat moeten we eens testen.
Verder ben ik het volkomen met je eens, dat je voor het fotowerk niet speciaal naar de tentoonstelling hoeft te gaan, het is meer de totale ambiance van gebouw, omgeving, de weinige foto's en toch ook wel de schilderijen, hoewel ik zelf geen liefhebber ben van de getoonde, moderne kunst.
@John: Hallo John, ik heb alle foto's hierboven vanuit raw (uitzondering de zwaan, dat was een jpg) bewerkt en dus ook de kleurtemperatuur aangepast. En dat doe ik op het oog, hoewel ik bij nummer 8 het schilderij als uitgangspunt heb genomen. De kans dat er afwijkingen zijn tussen jouw en mijn opnamen grenst aan zekerheid;-) Echt vergelijken kan alleen als je grijskaartjes gebruikt, maar in de praktijk zijn die niet meer dan een startpunt voor de aanpassingen-naar-smaak. In deze kamers is het voorts de vraag of je het kaartje dichter bij het raam, dan wel dichter bij de kunstlichtbron plaatst... Alleen bij reproducties van schilderijen e.d. is een grijskaartje een vrij harde norm.
Nog twee opmerkingen:
- op een grijze dag vermindert de aantrekkelijkheid van de omgeving;
- ik las in DigifotoPro een interview met Vanfleteren dat kennelijk naar aanleiding van deze expositie is gemaakt. Gek dat het verhaal dan toch weer in het hoofdstuk 'portret' is geplaatst. Een fotograaf komt niet snel van zijn eenmaal gevestigde imago af....
Hallo Kees,
heb de expositie ook bezocht, in gezelschap van een schilder(es). Wat ons opviel en zeer aansprak waren de verschillende manieren waarop VanFleteren kleuren, vormen sferen, historische personages, fotografisch heeft versmolten met het gebouw, de werken van Armando en de omgeving.
Het slechte of beter, weinige, licht bij de dooie beesten vond ik erg op zijn plaats, een mortuarium is bijna altijd zo schemering. Toch?
Enfin, alles bijeen een eclectische ervaring zal ik maar zeggen. Aanrader.