De neergang van de camera - 1

Op basis van cijfers *) van de Camera & Imaging Products Association (CIPA), dat is een industrievereniging, valt een grafiek te maken. Dat is nodig als je van de cijfermassa over de cameraverkopen chocola wilt maken. De daling van verkoopcijfers van digitale camera’s is dramatisch. Dat de verkopen van compact-camera's was ingestort wisten we wel; dat werd geweten aan de opkomst van de camera's in smartphones. Die compactjes zijn vertegenwoordigd in de blauwe lijn.

Op de top in 2010 werden wereldwijd 121 miljoen digitale camera’s geleverd. In 2022 werden nog maar 8 miljoen camera’s geleverd; de markt is volledig ingestort. Het enige lichtpuntje is de verkoop van spiegelloze camera’s die blijft schommelen tussen 3 en 4 miljoen stuks per jaar. Die lijn vertoont nog geen afname. De verkoop van andere digitale camera’s toont wél een blijvend neergaande lijn. Ter vergelijking: de verkoop van smartphones schommelt rond 1,4 miljard stuks per jaar.

Vermoedelijk hebben weinig mensen idee van dit soort cijfers, ook fotografen niet. De verzadigde markt, in combinatie met de doorontwikkeling van de smartphone-als-camera lijken me de oorzaken van de neergang van de digitale camera. De verschuiving in de richting van de smartphone is gigantisch. Geen wonder dat er steeds minder camerawinkels zijn en dat gerenomeerde zelfstandige ondernemers zich genoodzaakt zien aansluiting te zoeken bij ketens.

Jawel, je kunt met grafieken ook knoeien en overdrijven. Zo is de verticale as van deze afbeelding wel erg groot/hoog, zodat een berg ontstaat met stijle hellingen. Dat doet het goed in een blog ;-) Een forse verticale rek was echter nodig om de spiegelreflexen en de spiegelloze camera's (onderin) een herkenbare plek te geven in de grafiek....

Wordt vervolgd.

Dit is een gewijzigde versie van mijn artikel dat eerder verscheen in het kwartaalblad IndeKijker van de afdeling Utrecht - 't Gooi van de Fotobond.


*) https://cipa.jp/stats/documents/common/cr300.pdf, daarvan de eerste tabel.