De neergang van de camera - 2

In het vorige artikel schreef ik over ontwikkelingen in de fotografie. Daarbij toonde ik een grafiek van de wereldwijde verkoopcijfers van digitale camera’s, sinds 1999. De focus lag toen op het verdringen van spiegelreflexen door spiegelloze camera’s. 

Ik vond laatst een nieuwe tabel van verkoopcijfers, dit keer van analoge en digitale camera’s sinds 1951. Ook dat is een overzicht van CIPA, de Japanse branchevereniging van camerafabrikanten. De cijferlijsten zeggen weinig, totdat je ze in een rekenblad omknutselt tot een grafiek. Ik laat dat resultaat zien uit verwondering, want wanneer realiseer je je nou dit soort dingen?


Wat valt op?

– In 1951 startte de registratie met 258.000 camera’s, de rode lijn in de onderstaande grafiek, oplopend naar het maximum van bijna 36 miljoen analoge camera’s per jaar in 1998. Ik denk dat in die curve van alles verpakt zit: toename van welvaart, van vrije tijd, tot en met de groei van de wereldbevolking.

– Daarna ging het met de analoge camera in tien jaar tijd bergaf doordat de digitale variant voet aan de grond kreeg. Misschien heb je in die periode – net als ik – getwijfeld: ga ik analoog of digitaal verder? De verkopen stegen snel tot 121 miljoen in 2010. Dat is de blauwe lijn in de grafiek. 

– In de ontwikkeling lijkt rond 2002 een dip te zitten, maar dat is schijn. Op die plek moet je eigenlijk de blauwe en rode lijnen bovenop elkaar stapelen om de totalen te zien. Ik heb dat niet gedaan omdat je dan de afzonderlijke curven niet meer kunt volgen.

– De piek van de verkoop van de digitale camera’s duurde krap tien jaar, toen dook hij in een vrije val terug naar 8 miljoen camera’s op jaarbasis. De verkoopcijfers van camera’s zitten nu op het niveau van vijftig jaar geleden!


In totaal zijn wereldwijd ongeveer 738 miljoen analoge camera’s verkocht in 56 jaar. En 1214 miljoen digitale camera’s in 23 jaar. Bedenk: dit gaat nog steeds over de Japanse productie, dus niet over Hasselblads en Leica's, als we die nog Europees kunnen noemen tenminste ;-)

De tabel laat ook niet zien dat het grootste cameramerk tegenwoordig niet Nikon, Canon, Fujifilm, Sony of Leica heet, maar Apple. Als je tenminste afgaat op het aantal foto’s dat geüpload wordt naar Flickr. Natuurlijk is dat een kromme vergelijking, want met die ‘andere’ camera’s kun je niet rechtstreeks uploaden. Apples en peren, dus (sorry ;-). Als je echter bedenkt dat de smartphone-verkoop momenteel schommelt rond 1400 miljoen stuks per jaar (oftewel 1,4 miljard), kan er best iets van waar zijn: Apple als grootste cameramerk. Wen er maar aan.

Dit is een gewijzigde versie van mijn artikel dat eerder verscheen in het kwartaalblad IndeKijker van de afdeling Utrecht - 't Gooi van de Fotobond.